IFKS-bestuurslid van de Technische Commissie Harm Kuipers: “Veiligheid is belangrijker dan traditie en snelheid”

0

DRACHTEN – Harm Kuipers komt niet uit de skûtsjewereld. Al groeide hij op in Allingawier, Bolsward en Exmorra, daar waar één van de godfathers van de IFKS, Yde Schakel, floreerde.

Harm kreeg wel een tikje mee, maar verdween naar Groningen. Hij studeerde er voor fiscalist, werd dat in een steeds groter wordend bedrijf, maar koos daarna met collega’s voor een eigen onderneming. Dat bedrijf was veel in de scheepvaart werkzaam. Bovendien kwam Harm Kuipers in de ‘lytse boatsjes’ terecht. Toch, de skûtsjes uit de IFKS hebben maar rekening te houden met Harm Kuipers uit Drachten!

Skûtsje-wakker

Buurman Rein Amels maakte Harm helemaal skûtsje-wakker. Harm werd de commissie van het SKS-Súdwesthoek-skûtsje ingetrokken, had dat na een tijdje wel bekeken, maar dan ben je wel eenmaal binnen de wereld. De IFKS had hem nodig. Omdat daar behoefte was aan mensen met zijn instelling: vastgestelde regeltjes gooi je niet overboord.

Als Harm Kuipers vertelt over hoe hij binnenkwam in de toen nog niet helemaal zuiver gestructureerde IFKS, klinkt dat vermakelijk, maar Kuipers is blij dat die zaken nu allemaal aan de kant zijn en dat de IFKS kan doorgroeien naar een sterke organisatie. Kuipers doet er in elk geval hard zijn best voor. Hij is, zegt hij zelf, niet een echte scheepstechnicus, maar hij hoeft zelf ook niets te bedenken. Alleen maar te controleren.

Regel-schepen

De IFKS beschikt over een aantal schepen om de wedstrijden te regelen. Op de Nautilus, een oude, vrij lage sleepboot, en nu het startschip, zit de wedstrijdcommissie. Fleurige vlagjes geven aan wat voor routes de schippers dienen te varen. Toeters en geweerschoten begeleiden de start. Een ander schip, de Dreg 1, zo’n oud marinevaartuig die als doel had om te werken voor de hydrografische dienst van de Koninklijke Marine, ligt bij de start meest aan de boven-ton voor de controle en fungeert vaak als finishschip. Al naar gelang de wind de wedstrijd stuurt.

De Feroaring

Die beide regelschepen varen. Ergens naast het wedstrijdveld ligt een grote aak: De Feroaring. De Feroaring doet ogenschijnlijk niets. Maar vanachter de hoge boorden wordt er goed naar de skûtsjes gekeken. Soms wordt er al een verrekijker ingeschakeld. De Feroaring is het schip van de Technische Commissie, aangevoerd door IFKS-bestuurslid Harm Kuipers uit Drachten (en vaak ook Gaastmeer). Hij en zijn technische vrienden (Auke Iedema, Aize Wijnstra, Loek Olijerhoek, Auke Siccama, Haiko van der Werff en Hans Terpstra) hebben het in het voorseizoen al drukker gehad. Want hun credo is simpel: de IFKS heeft regels en “regels zijn er om te worden nageleefd.”

Procedure

Na elke wedstrijd komen twee skûtsjes langszij de Feroaring. Dan wordt gekeken of de juiste zeilen met het goede nummer er op staan. Is alles verder ook oké? Daar komt deze zomer nog wat bij: het ijken van de ‘ijken’. Eentje bakboord voor, de andere stuurboord achter. Allebei met vijf punten. Die zijn in het voorseizoen nagemeten en moeten dus tijdens de wedstrijden nog op precies dezelfde plaats zitten.

Dat kun je meten. Maar dan moeten schipper en bemanning allemaal van het skûtsje af, anders is de meting niet zuiver. Het zal dringen zijn op het voordek van De Feroaring. De meetafwijking mag in totaal één centimeter zijn, want de schipper mag het gewicht zelf verdelen. Bovendien is meten best moeilijk als het hard waait of als het water weer wat dikker is. Al met al… Gegarandeerd, dat er komend vaarseizoen een heleboel over de ijken zal worden gesproken.

De ijk is een gevolg van het door schippers en bestuur geaccepteerde rekenmodel van de commissie De Vos, Heerschop, Hermsen en Bandstra. Thuis gekomen in de IFKS op een manier waar Kuipers van houdt: de structuur van de IFKS is nu iedereen duidelijk en dan worden er resultaten geboekt.

Veiligheid

Al weet Kuipers tegelijk ook dat de IFKS nog lang niet uitgewerkt is. Er komen straks voorstellen om een draad door de giek te mogen steken om het onderlijk van het zeil strakker te trekken. Teveel draadwerk onder de giek kan gevaarlijke situaties opleveren. Hij twijfelt nog of er ooit een draad of buisje door de mast mag.

Veel veranderingen kunnen moeiteloos, omdat er nog geen regeltjes zijn. Zoals bijvoorbeeld de verstaging van de mast. De aloude dubbele is vervangen door één stag op veel schepen. De dubbele is veiliger. Kuipers zou willen dat de discussie straks niet traditie of snelheid is, maar vooral ook veiligheid. “Veiligheid is belangrijker dan traditie en snelheid”, zegt Harm Kuipers.
Dan gaan ze discussiëren. De uitkomsten komen in het OS, Omschrijving Scheepsuitrusting. Die is nog lang niet klaar, zo vertelt Kuipers. Om dat werk samen met zijn commissieleden en de schippers te doen, dat is de uitdaging voor Harm Kuipers.

Aanklager, niet de beul

Maar nu eerst de wedstrijden. Mooi weekje. Genoeglijk naar de skûtsjes kijken. En zo nu en dan eens wat doen. Bijvoorbeeld twee skûtsjes uit alle vier klassen de boodschap geven om direct na de finish van de wedstrijd naar De Feroaring te varen. Dan gaat de technische commissie van de IFKS echt aan het werk. De skûtsjes worden van onder tot boven nauwgezet bekeken. Het is bijna onvoorstelbaar, maar stel: het deugt niet. Dan dient de technische commissie een protest in. Dat mag de protestcommissie dan behandelen. Kuipers woorden: “Wij zijn de aanklager. Niet de beul.”

Door Eelke Lok
Foto’s: ThomasVaer fotografie

Het is niet meer mogelijk te reageren

X
X

Deel dit met een vriend